تبلیغات
پاتوق کنکوری ها - استفاده از توانایی ها
 
درباره وبلاگ


یک مجموعه ی کامل برای رفع تمام نیاز های یک کنکوری جهت موفقیت در کنکور

مدیر وبلاگ : هادی
نویسندگان
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
پاتوق کنکوری ها
محلی ویژه ی کنکوری های 96 برای موفقیت در کنکور 96
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
چهارشنبه 28 اسفند 1392 :: نویسنده : هادی
استفاده از توانایی ها
وقتی ازدانش آموزان سؤال میکنیم که:ازچنددرصدتوانایی های خود استفاده میکنید؟ اگرچه پاسخ ها متفاوت است، اما کمتر کسی ادعا داردکه به 80 درصد - طورکامل- از توانایی های خود بهره میبرد.تجربه نشان داده است که ارزیابی دانش آموزان درباره ی استفاده ازتوانایی هایشان بین 40 است.امکان داردکه این میزان درهمه ی زمان ها یکسان نباشد و دچارافت و خیز شود. همچنین، این افت وخیزممکن است هم درمورد دانش آموزان قوی وهم دانش آموزان ضعیف اتفاق بیفتد.چرا نمیتوانیم ازهمه ی توانایی ها و انرژی خود برای کاری که آنرا مهم میدانیم، استفاده کنیم؟بقیه توان وانرژی ما کجا میرود وصرف چه چیزهایی میشود؟


تقسیم انرژی:
به طورحتم، منظور ازتقسیم انرژی در ورزش هایی مانند دو ومیدانی، شنا و فوتبال را میدانید.یک دونده ی استقامت،از ابتدای مسیرباید به نحوی انرژی خودراتقسیم کند که نه همه ی آن را در ابتدای حرکت صرف نماید و نه درآخر کم بیاورد. این موضوع درباره ی درس خواندن و بخصوص کنکورنیز مصداق دارد.نباید آن چنان تند بروید که بعدها دچار مشکل شوید و نه آن چنان کند، که نتوانید از توانایی هایتان استفاده ی مطلوب ببرید لازم است شما هم مانندآن دونده ی استقامت، نمای ذهنی و کلی از مسیرداشته باشید تا برنامه ی کاری خود را براساس آن تنظیم کنید ممکن است امروز خیلی سرحال باشید و بتوانید زیاد درس بخوانید،اما اگر اوضاع به همین صورت نبود چه می
کنید؟ همیشه اعتدال بهترین روش است و زرنگی شما در تهیه ی برنامه، تنظیم یک برنامه ی اعتدالی است.

کلید:
با ترسیم یک دورنمای کلی ازمسیرحرکت درذهن خود،انرژی خود را به صورت متعادل دراین مسیر تنظیم کنید.

کنترل انرژی:
یکی ازعواملی که موجب میشود نتوانید از توانایی های خود استفاده ی بهینه کنید صرف انرژی برای اموری است که در ایام درس خواندن- به خصوص کنکور- کم اهمیت تلقی میشود. اگر نتوانید کنترل انرژی خود را به دست بگیرید،باید ضرر و زیان بعدی را هم بپذیرید و تحمل کنید.برای روشن شدن منظور به سه مثال اکتفا می کنیم. شما میتوانید موارد دیگری رابه آنها بیافزایید.

یکی ازعادت ها و مشغولیات ذهنی که باعث حد رفتن گسترده ی انرژی و وقت میشود، تلویزیون است. عادت به مشاهده ی سریال ها و برنامه های مختلف، تنها از نظر زمانی که صرف دیدن آنها میکنید مشکل سازنیستند بلکه تاثیرات بعدی آنها مهمتراست.بعد ازدیدن یک سریال،حتی اگر تلویزیون را خاموش کنید، عملا سوژه ی سریال درذهن شما جریان دارد و تمام نشده است.این که چه اتفاقاتی درسریال روی داده واحتمالا درقسمت های بعدی چه میشود تا مدتی ذهن را به خود مشغول میسازند. موضوعات ورزشی، به خصوص فوتبال هم مشغلهای ذهنی است که اگر چه جالب هم باشند باید کنترل شوند. پیگیری اخبار ورزشی، جرّ و بحث های قرمز و آبی،خرید روزنامه های ورزشی و مواردی مشابه، آن هم با حساسیت های زیادی که بعضیها دارند،موضوعاتی نیستند
که خیلی ارزش وقت صرف کردن داشته باشند،به ویژه برای کسی که کنکوری است. جر و بحث های خانوادگی و هرگونه گفتگوهای تنش زا درباره ی درس خواندن،کنکور و موضوعات دیگر،با افراد خانواده یا دوستان به لحاظ انرژی و وقتی که صرف میشود،بایدکنترل شوند.
حساسیت های بی مورد درباره ی این که حتما باید حرف خود را به کرسی بنشانید و ثابت کنیدکه حق باشماست، غیراز اتلاف وقت وانرژی، ثمری نخواهد داشت.

کلید:
هرسوژه و مشغله ی ذهنی، ارزش وقت صرف کردن ندارد.انرژی خود را برای کارهای اصلی، کنترل و ذخیره کنید.
عادتهای مهارنشده:
اگرچه مثالهای بحث قبلی، جزء عادت های مهارنشده هم محسوب می شوند،اما به لحاظ اهمیت موضوع، به مصادیق دیگر مساله از زاویه ای دیگر اشاره میشود هر کدام از ما عادتهای زیادی داریم که ممکن است بد یا خوب باشند.آن چه دربحث حاضر اهمیت دارد، میزان توانایی ما در مهار عادت های نامطلوب است.ایام کنکور زمان مناسبی برای تغییر عادتها نیست. بنابراین به عنوان دانش آموز دبیرستانی، سعی کنید عادت های نامطلوب و مشکل ساز را تا قبل ازکنکور تغییر دهید.اگرهم کنکوری هستید،توصیه میکنیم درموردعادتهای بد اما کم اهمیت اقدامی انجام ندهید و اصلاح آنها را به زمانی دیگر موکول سازید.اماعادت هایی هستندکه عدم توجه به آنها میتواند مشکل آفرین باشد، به هرحال، چه دانش آموزان دبیرستانی وچه کنکوری ها،باید نسبت به عادتهای مهارنشده ی مهم،حساسیت نشان دهند.به عنوان مثال،زیاد تلویزیون دیدن عادتی است که باید مهار شود.هستندکسانی که با قصد نیم ساعت یایک ساعت پای تلویزیون می نشینند و تا به خود بیایند چند ساعت وقت تلف شده روی دستشان میماند.مطالعه درحالت های خوابیده و لمیده و مطالعه روی تخت خواب نیز از عادت های نامطلوبی هستندکه درصورت مهار نشدن مشکل ساز خواهندبود. بعضیها بساط مطالعه خود را مقابل تلویزیون پهن می کنند بعضی ها هنگام مطالعه به صرف تنقلات و خوردنی های دیگر می پردازند، بعضی ها زمان مطالعه راه میروند و یا با صدای بلند درس میخوانند، و بعضیها…، همهی اینها عادت هایی هستندکه اگر مهار نشوند باعث افت توانایی ها خواهند شد.اگر واقعا انگیزه
ای قوی برای درس خواندن و موفقیت دارید، بایدبتوانیداین عادتها را به کنترل خود درآورده و تغییردهید.
 

کلید:
با مهار و کنترل عادتهای نامطلوب،امکان استفاده بیشترازتوانایی ها وفرصت ها را به وجود آورید.
افکار مزاحم:
انسانها در هر زمانی سوژه هایی برای فکر کردن دارند اما محدودیت فرصتها و اولویت مسائل، ما را وادار می سازند در هر زمان به موضوعاتی بیندیشیم که مهمتر هستند.زمانی هم که به موضوعاتی که تصور میکنیم مهم تر هستند فکر می کنید، چون ذهن ما پویا است،گاهی افکار حاشیه ای و مزاحم جایی برای خود بازکرده و ذهن ما رامشغول میسازند. این افکار را، مزاحم می نامند.چون مسیر سوژه های اصلی ذهن را منحرف می کنند.بحث افکار مزاحم و راههای کنار آمدن با آنها مساله ی ساده ای نیست که درحال حاضر
مزاحم تلقی میشود، در زمان و وقت مناسب می توانند موضوعاتی بسیار مهم باشند. به عنوان مثال،این که دانش آموزی به آینده و خوشبختی اش بیندیشد خوب است اما اگر قرار باشداین موضوع در ایام درس خواندن و یا در شرایط کنکور،بین سوژه های اصلی ذهن جا گیرد،فکر مزاحم تلقی خواهد شد. شناسایی افکار و محرک های مزاحم و غلبه بر آن ها، از عوامل مهم تمرکز حواس و افزایش بازده مطالعه می باشد که درباره ی آن بیشترخواهیم گفت.

کلید:
بایدمهارت های مواجهه با افکار مزاحم را درخود ایجاد و تقویت نمایید.

نتیجه گیری:
1. با ترسیم یک دورنمای کلی از مسیرحرکت در ذهن خود، انرژی خود را به صورت متعادل دراین مسیر تنظیم کنید.
2. هرسوژه ومشغله ی ذهنی،ارزش وقت صرف کردن ندارد.انرژی خود را برای کارهای اصلی، کنترل و ذخیره کنید.
3. با مهار و کنترل عادت های نامطلوب، امکان استفاده بیشتر ازتوانایی ها و فرصت ها را به وجود آورید.
4. باید مهارت های مواجهه با افکار مزاحم را درخود ایجاد و تقویت نمایید.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


سه شنبه 16 اردیبهشت 1393 10:48 ب.ظ
فامیلتون چیه؟؟
هادی

فرض کن چمن آبادی
یا علف آبادی
یا چه می دونم مثلا درخت آبادی
چه فرقی می کنه دوست من
پنجشنبه 14 فروردین 1393 04:37 ق.ظ
هادی جان سلام نمیدونم یادت میاد یانه اخرین باری که نظر دادم اخرای تابستون بود که گفتی میخوای بری فیزیو تراپی شیراز امیدوارم تاحالا موفق بوده باشی راستی عیدتم مبارک!!!!یه لطفی کن واسه منم دعاکن.....
هادی

سلام فرشید خان
یادتم
دعاتم می کنم عزیز
عیدتم مبارک
یکشنبه 3 فروردین 1393 09:40 ب.ظ
سلام....هادی جان فکر میکنی من تو کنکور این درصدارو بزنم رتبم چن میشه؟؟؟؟
زیست و فیزیک و ادبیات و عربی:::70یا60
زبان50....دینی40
شیمی40.....ریاضی25.....زمین::سفید..منطقه سه....
هادی

سلام
حدود 1000
شایدم بهتر
ولی حیفه دینی و شیمی رو 40 بزنی
این دو درس رو میشه بهتر از اینا زد!
یکشنبه 3 فروردین 1393 10:15 ق.ظ
سلام عیدتون مبارک .
اگه کنکوری هستین به این وب هم سر بزنید
www.konkor9293.blogfa.com
جمعه 1 فروردین 1393 04:31 ب.ظ
سلام...آقا هادی به وب خودت خوشش اومدی...عیدتم مبارک باشه...
هادی

سلام دوست عزیز
ممنون
عید شما هم مبارک باشه
جمعه 1 فروردین 1393 12:19 ق.ظ
داشت یادم میرفت عیدتم مبارک!
هادی

عید شما هم مبارک
امیدوارم در کنار خونواده سال خوبی رو تجربه کنی
جمعه 1 فروردین 1393 12:18 ق.ظ
سلام کپی عزیز
آقا گفتیم عذرت موجه نگفتیم "بری دیگه برنگردی",کی وبتو فعال میکنی؟!
هادی

سلام دوست عزیز
فکر کنم تابستون فعال بشه!
به بزرگی خودتون ببخشید
پنجشنبه 29 اسفند 1392 04:53 ق.ظ
همین سوژه ها ادمو از هدفی که دارن عقب میندازه!ایشالاااااا که بی سوژه شین ب حق پنج تن!!!
هادی

هههه
به هر حال اینم یه جور دعاس دیگه
ممنون
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.